Logistiek en e-commerce
OndernemenTipsTrends

Logistiek en e-commerce – hebben ze elkaar echt nodig?

6.98Kviews

E-commerce en de digitale marktplaats hebben de manier waarop consumenten zich gedragen fundamenteel veranderd. Algemeen bekend als ‘The Amazon Effect’ zijn mensen al gauw snelle, gratis verzendingen gaan verwachten, terwijl ze tegelijkertijd kosten besparen in vergelijking met traditionele winkels in de winkelstraten. Voorheen succesvolle logistieke en supply chain-modellen zijn niet langer toereikend om aan deze groeiende vraag te voldoen. De eis van lage kosten en on-demand bezorging hebben ertoe geleid dat logistieke bedrijven hun strategieën moeten aanpassen, of anders hun klanten verliezen in deze snel veranderende industrie.

Marathon International begrijpt en omarmt deze uitdagingen door het aangaan van nieuwe partnerships met toonaangevende bedrijven. Met hun diepgaande kennis, gepassioneerde aanpak voor het vinden van oplossingen, en gedetailleerd begrip van deze unieke uitdagingen, zijn zij in staat om de beste strategieën te bepalen om de logistiek te leveren tegen concurrerende prijzen binnen deze turbulente industrie.

Logistiek en de toenemende populariteit van e-commerce transacties zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Verwacht wordt dat tegen 2022 17,5% van alle detailhandelsverkopen wereldwijd via e-commerce zullen verlopen. Om aan deze snelle en ongeziene groei tegemoet te komen, moeten zowel de logistieke sector als de transportsector zich blijven herpositioneren en steeds wendbaarder en flexibeler worden om aan deze stijgende vraag te voldoen.

Deze vraag wordt gestuwd door detailhandelaars die snelle, gratis verzendingsopties aanbieden, wat op zijn beurt wordt gedreven door een voortdurend evoluerend verwachtingsniveau van de consument. Dit “always on”-systeem van de vraag van de consument zorgt voor een fundamentele verschuiving in de dynamiek van de toeleveringsketen. Traditionele logistieke bedrijven die lange afstanden afleggen, moeten zich aanpassen aan een systeem van just-in-time (JIT), waarbij kleinere vrachtwagens en bestelwagens nodig zijn om aan de ‘last mile’-eisen van de individuele consument te voldoen.

Marathon International heeft meer dan 300 vrachtwagens, en bijna 500 hooggekwalificeerde chauffeurs. Dit stelt hen in staat te leveren wat ze beloven, met een betrouwbaarheidscijfer van 98,5%. Dit hoge niveau wordt bereikt door een uitzonderlijke opleiding van het personeel, en een gepassioneerd geloof in alles wat ze doen, met een empathie voor een hoge werkcultuur met strenge veiligheidsnormen. Orderverwerking is een continue 24/7 verzorging van internationaal transport, uitvoering van ongebruikelijke orders inclusief ADR, gevaarlijke goederen en diensten met behulp van een mobiele vorkheftruck.

De toekomst van logistiek en e-commerce komt steeds dichter bij een naadloze synergie waarbij de vraag van de consument naar een product aanleiding geeft tot de fabricage van het product, dat vervolgens in een zo kort mogelijke tijdspanne wordt geleverd.

Marathon International heeft partnerships met grote en kleine e-commerce bedrijven en kan 27.000m2 aan opslagruimte bieden. Zij kunnen rechtstreeks bij de fabriek van de klant ophalen, pakketten inpakken, de koerier regelen, de marketing verzorgen en eventuele problemen met klachten en retouren oplossen.

Als de logistieke sector zijn bedrijfsmodellen niet moderniseert om te voldoen aan de verwachting dat goederen snel, goedkoop en rechtstreeks aan de deur kunnen worden geleverd, zal de elektronische handel niet kunnen voldoen aan de stijgende vraag van de consument. Omgekeerd, als de e-handel er niet in slaagt de consument ervan te overtuigen dat hij een duurzaam, levensvatbaar alternatief is voor de fysieke winkel in de hoofdstraat, zullen de logistieke bedrijven een aanzienlijk deel van hun activiteiten verliezen. Zij zijn derhalve wederzijds van elkaar afhankelijk. Het succes (of falen) van de één is onlosmakelijk verbonden met de ander.

Leave a Response