Zo houd je grip op loonkosten en personeelsadministratie
administratie

Zo houd je grip op loonkosten en personeelsadministratie

28views

Met een eigen bedrijf is het natuurlijk logisch dat je ook medewerkers in dienst hebt. Zo is het van belang dat je gaat kijken hoe je dat het beste kunt gaan regelen. Met medewerkers in dienst heb je namelijk te maken met personeelsadministratie en loonkosten die je op orde moet hebben. Op die manier kun je je medewerkers tevreden houden, kun je zonder problemen aan de slag gaan met het uitbreiden van je bedrijf en heb je alles in orde. Hieronder kun je precies lezen hoe je grip kunt houden op de loonkosten en personeelsadministratie, zonder dat het je veel tijd gaat kosten.

Wat zijn loonkosten precies?

Om te beginnen is het goed om te kijken wat voor loonkosten er allemaal komen kijken bij het aannemen van personeel. Zo heb je te maken met het bruto salaris en werkgeverslasten. Zorg dat je een eerlijk loon afspreekt met je medewerkers om de tevredenheid hoog te houden. Daarnaast heb je als werkgever ook nog te voldoen aan andere eisen. Denk bijvoorbeeld aan het betalen van vakantiegeld, pensioenbijdragen voor je werknemers, verzekeringen die je af moet sluiten en eventuele vergoedingen. Ook heb je als werkgever te maken met kosten op het gebied van inwerken, ziekte en verloop. Het is goed om voor jezelf een duidelijk overzicht te geven van je medewerkers, zodat je alle kosten op een goede manier kan betalen.

Het belang van een heldere personeelsadministratie

Personeelsadministratie is een belangrijk punt binnen je bedrijf. Het is namelijk van belang dat je een heldere personeelsadministratie hanteert binnen je bedrijf. Onder personeelsadministratie vallen een aantal zaken. Zo heb je te maken met wettelijke verplichtingen, denk aan contracten, loonstroken en verlofregistraties. Ook andere wetgevingen zijn van belang, denk hierbij aan de AVG. Een foutloze personeelsadministratie zorgt ervoor dat je boetes en conflicten gaat voorkomen. Het is dus verstandig om alles op één plek te bewaren, digitaliseren is dus een echte must als je personeelsadministratie op een goede manier wil gaan doen.

Tools en systemen die je helpen automatiseren

Er zijn verschillende tools en systemen die je kunt gebruiken om ervoor te zorgen dat je je personeelszaken gaat automatiseren. Op die manier ben je er zelf weinig tijd aan kwijt en kun je zonder problemen je overige taken uitvoeren. Zo kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van hr consultancy. Op die manier wordt alles op het gebied van HR voor je geregeld. Denk bijvoorbeeld aan het verbeteren van je werknemerservaring, risicobeheer op de werkvloer en schaalbare ondersteuning. Het kan je inzicht bieden en het zorgt ervoor dat er minder fouten worden gemaakt. Ook het uitbetalen van de lonen kun je laten doen. Zo kun je payroll service inschakelen die alles regelen op het gebied van loon. Op een juridische manier wordt alles uitgezocht, de lonen worden op tijd betaald en alles wordt berekend. Ideaal dus als werkgever om hier gebruik van te maken.

Tips om grip te houden op loonkosten

Als laatste is het goed om een paar tips in acht te nemen als het gaat om grip op de loonkosten. Zo is het verstandig om alle loonkosten op te nemen in de financiële planning. Op die manier weet je precies hoeveel geld je uitgeeft aan je personeel en wat je dan overhoudt maandelijks. Verder is het ook goed om flexibel te blijven. Kijk goed naar de vaste werknemers en tijdelijke werknemers en wat werkt voor jouw bedrijf. Met een vaste werknemer heb je een vaste dienst, met tijdelijke werknemers kun je wat flexibeler zijn. Wat je bedrijf ook veel geld kan kosten is ziekteverzuim. Zorg dat je deze ook in gaat perken. Denk aan preventie van ziekteverzuim, goede begeleiding en verzekeringen om hoge kosten te voorkomen. Op die manier heb je alles geregeld omtrent je loonkosten en kun je aan de slag gaan.

Leave a Response